Close

Zdrowa przekąska

Suszone owoce i orzechy to produkty, które wzbogacają naszą dietę w błonnik i witaminy. Z powodzeniem mogą zastąpić niezdrowe przekąski, słodycze i chipsy. Mogą je spożywać zarówno dzieci, jak i dorośli, kobiety w ciąży i osoby starsze. Bakalie są z pewnością zdrową i smaczną przekąską w ciągu dnia. Są słodkie i pyszne do podjadania w pracy lub szkole, a dodatkowo urozmaicają wiele dań i deserów.

Bakalie są cennym źródłem minerałów i witamin t.j. cynk, magnez, fosfor, wapń, żelazo, potas, kwas foliowy i witaminy z grupy B i E. Garstka suszonych owoców np. fig, moreli lub daktyli, szybko dodają energii i warto, aby zawsze były pod ręką. Zawarty w owocach błonnik wspomaga prawidłową pracę jelit i zapobiega przykrym dolegliwościom tj. zaparcia. Orzechy są cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, są pożywne, dzięki czemu szybko zaspokajają głód i dają uczucie sytości.

Ze względu na to, że bakalie mogą być kaloryczne, zalecane jest spożywanie w niewielkich ilościach – dziennie powinna to być maksymalnie garstka orzechów lub kilka sztuk suszonych owoców. Taka ilość orzechów podnosi poziom serotoniny w organizmie, która zmniejsza uczucie łaknienia, poprawiają nastrój i wpływa na spokojny sen. Bakalie, rodzynki, suszona żurawina i daktyle są sycącą przekąską bogatą w dobroczynne składniki.

Orzeszki ziemne są cennym źródłem białka, fosforu, potasu, cynku, żelaza i witamin z grupy B. Są smaczne i stanowią zarówno samodzielną przekąskę, jak i dodatek do różnych potraw i deserów.

Orzechy nerkowca cechują się delikatnym i słodkawym smakiem. Są miękkie i mają delikatny, maślany smak. Orzechy nerkowca zawierają dużo magnezu, potasu, błonnika i witamin z grupy B. Są również źródłem dwóch silnych przeciwutleniaczy – witaminy E i C.

Orzechy laskowe są źródłem wielu witamin i składników mineralnych tj. witaminy E, C, A, K oraz witaminy z grupy B. Są także bogate w potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo oraz cynk. Orzechy laskowe są źródłem cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz błonnika pokarmowego. Powinny na stałe zagościć w każdej kuchni.

Orzechy brazylijskie wyróżniają się wysoką zawartością wapnia i magnezu usprawniającego pracę układu nerwowego oraz potasu, który obniża ciśnienie. Stanowi również świetne źródło witaminy młodości, kwasu foliowego i selenu.

Suszone śliwki dostarczają nam składniki mineralne tj. potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Są zdrową przekąską i sprawdzą się również jako dodatek do wielu potraw i deserów. Dostarczają błonnik pokarmowy, który wspomaga prawidłową pracę jelit.

Suszona żurawina jest źródłem cennych witamin: A, C, E, K oraz witaminy z grupy B. Żurawina suszona dostarcza spore ilości potasu, wapnia, sodu, fosforu, magnezu i żelaza.

Rodzynki są bardzo dobrym źródłem energii, ponieważ zawierają łatwo przyswajalne cukry. Zawierają także inne minerały niezbędne do zachowania zdrowia w dobrej kondycji tj. magnez, potas, fosfor, cynk, żelazo, bor i jod, oraz witaminy A, E, C i B.

Suszone morele są bogatym źródłem błonnika pokarmowego i przeciwutleniaczy. Dostarczają witaminę A, C, E, P oraz witaminę B1. Stanowią cenne źródło wapnia, magnezu, manganu, fosforu i jodu.

Niezbędne witaminy zawarte w bakaliach takie jak witamina E, witaminy z grupy B oraz tłuszcze nienasycone i minerały wpływają na procesy zachodzące w naszym organizmie. Bakalie zdecydowanie powinny na stałe zagościć w codziennej diecie. Jedzone w odpowiedniej ilości mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i z powodzeniem zastępują niezdrowe przekąski w codziennej diecie. Obniżają poziom cholesterolu, wzmacniają odporność i poprawiają trawienie. Jeśli zrezygnujemy z kalorycznych słodyczy i sięgniemy po zdrowszą alternatywę, obniżymy ilość spożywanych cukrów. Starajmy się sięgać po smaczne i zdrowe bakalie zamiast słodyczy i chipsów.